الخميس، 13 يونيو 2013

محبة يسوع


محبة يسوع





في خلوتي بدير الأنبا مقار تقابلت مع اب راهب وقور ، شيخ روحاني ،

وجهه ممتليء بالنعمة ، هاديء جدا ً ، صوته لا يكاد يُسمع ،

لكنه صوت صادق يخترق القلب ، يحكي ببساطة قلبه كقلب طفل


كان يُحدثني عن محبة يسوع فحكي لي وقال :

مرة كنت مريض ، وعرفت ان واحد من اخواتي

الرهبان هو كمان مريض ،

وكنت عاوز اروح ازوره ، لكني كنت مريض جدا ً

فمكنتش قادر اتحرك من قلايتي ،



في صلاتي بالليل رفعت قلبي لربنا و قلت

له يارب انا عاوز ازور ابونا فلان لأنه عيان ،

بس انا مش قادر ، فمن فضلك يارب

شيل المرض من علي ابونا و اديهوني انا .. !



صمت ابونا قليلا ً وتنهد وقال :

يظهر ان ربنا بقلبه الحنين ، مستحملش الصلاة دي ،

و شفاني انا في الحال !



فلقيت نفسي كويس ، فمجدت ربنا و شكرته ،

وتاني يوم الصبح رحت زرت اخويا الراهب ،

فلقيته هو كمان اتشفي !



فمجدت ربنا في سري ، لكن ابونا أصّر و سألني :

يا ابونا انت عملت ايه امبارح ؟

قوللي ، عملت ايه امبارح .. متخبيش عليا .

رحت حكيت له اللي حصل واني طلبت من ربنا يشفيه

ويديني انا المرض ، فربنا شفانا احنا الاتنين ..

و صلينا و شكرنا ً ربنا علي محبته .

ربنا حنين جدا ً .





via مين غيرك بيحن عليا http://www.meen-8yrk.com/vb/showthread.php?t=2191&goto=newpost

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق